Publisert 2 februar,
Dagsavisen Nye Meninger
Diskusjoner om det ukrainske
folkeopprøret i norsk media viser med all tydelighet hvor galt det kan gå når
historikere skal forklare nåtidige hendelser.
I dette
jubileumsår for den norske grunnloven ligger alt til rette for en viss sympati
med ukraineres kamp for demokrati, rettsikkerhet og grunnleggende
menneskerettigheter i den norske offentlighet. Følger man situasjonen i Ukraina
slik den formidles i norske medier, møter man imidlertid til stadighet
nyhetsformidling og nettdiskusjoner som undergraver ukrainske demonstranters ambisjoner
om å bekjempe en korrupt og antidemokratisk regjering. Disse kritiske røster
til det ukrainske folkeopprøret viser med all tydelighet hvor galt det kan gå
når historikere skal forklare nåtidige hendelser. Historisk
overkontekstualisering og overfokus på ytterpunkter tilfører nødvendigvis ikke
noen dypere forståelse av hvorfor mennesker tenker og handler som de gjør i
dag.
Som norskfødt med
ukrainske gener på farssiden, kan jeg knapt nok kalles nøytral i diskusjoner om
demonstransjonene som foregår i Ukraina. Men så legger jeg heller ikke skjul på
at mine uttalelser om Ukraina er farget av at jeg har bodd flere år i den
vest-ukrainske byen Lviv - i motsetning til enkelte andre norske kommentatorer
som til stadighet overøser oss med sin innsikt om ukrainske samfunnsforhold,
uten å opplyse sine lesere om at deres tilsynelatende objektive og nøytrale
analyser er del av et større geopolitisk eller ideologisk prosjekt. Et prosjekt
som reproduserer et maktspråk og en retorikk fra den kalde krigen, med udefinerte
og vage henvisninger til ukrainsk fascisme, nasjonalisme og anti-russiske
holdninger.
I Urix 23. jaunar
kunne vi høre historikeren Bjørn Nistad, visstnok tilknyttet Universitetet i
Oslo, beskrive Vest-Ukraina som utpreget nasjonalistisk med 'fascistiske
tendenser'. Bevisføringen for hans påstand er tilstedeværelsen av røde og
svarte flagg blant demonstranter i Kyiv, og at dette flagget knytter dagens
demonstranter direkte til tankegodset til den ukrainske opprørslederen i
mellomkrigstiden, Stefan Bandera, som Nistad til stadighet omtaler som fascist.
En slik analyse viser hvor galt det kan gå når historikere skal forklare
nåtidige hendelser. Hans analyse er like logisk gyldig som å påstå at folk som
går i vikingklær mener det er for lite voldtekt og plynding i verden. Symboler
er mangetydige, og Nistad bekrefter med all tydelighet at historikere ikke
nødvendigvis sitter med nøkkelen til hvordan historiske symboler blir fortolket
i nye kontekster. Spesielt ikke når datainnsamlingen foregår gjennom tv-skjermen.
Et om mulig enda
mer graverende eksempel på historisk overkontekstualisering er signert
NRK-veteran Jahn Otto Johansen i et debattinnlegg på Dagsavisen Nye Meninger
10. desember 2013. Ikke nok med at Johansen finner sannheten om Ukraina blant
russiske venner som savner en grav å gå til. Han klarer til og med å få presset
inn i en bisetning om nazi-medløperi i Vest-Ukraina under krigen: ”Selv om
kanskje de fleste innbyggere i det vestlige Ukraina ser vestover, og noen av
deres forfedre samarbeidet jo med nazistene og myrdet jøder, så viser dette
hvor komplisert dette spørsmålet er”. Hadde Johansen vist til at millioner av
vest-ukrainere er berørt av arbeidsmigrasjon til EU-land som en del av
forklaringen på at de "fleste innbyggere i det vestlige Ukraina ser
vestover", så hadde argumentasjonen hans vært relevant.
NRK-journalist
Hans-Wilhelm Steinfeld er en enda mer sentral formidler av urolighetene i
Ukraina, og i likhet med sin tidligere kollega Johansen går Steinfeld alt for
ofte med ryggen inn i fremtiden. Mens hans journalistkolleger rapporterer om
dramatikken som utspiller seg i Kyiv, er Steinfeld mer opptatt av å henvise til
Arild Haalands doktoravhandling fra 1956. (Nå må jeg i rettferdighetens navn
påpeke at Steinfeld i det siste har tatt flyet fra Moskva til Kyiv, for å
snakke med dem som faktisk står på Uavhengighetsplassen. Heder og ære til ham
for det).
Argumentasjon og
bevisførsel ut fra historiske ’fakta’ har liten relevans for å forstå hva
som foregår på Uavhengighetsplassen i Kyiv i disse dager. Det er hvordan folk
forstår, fortolker og bruker historien som er vesentlig. Jeg vil påstå at det
nettopp er to motstridene historieforståelser som er kjernen til
spenninger og konflikter mellom Øst- og Vest-Ukraina, og ikke nødendigvis
språk- og kulturforskjeller mellom det hovedsakelig russisk-språklige øst og
det ukrainsk-språklige vest.
Den første strofen
av den ukrainske nasjonalsangen - 'ennå har ikke Ukraina gått under' - sier mye
om et gjennomgående trekk ved ukrainsk nasjonal historieforståelse slik den
står sterkest i Vest-Ukraina. Både med bakgrunn i mitt doktorgradsarbeid og ved
å følge med i nåtige ukrainske diskusjoner i ulike fora, mener jeg at
denne historieforståelsen er preget av en forestilling av den ukrainske
nasjonen som et offer - det vil si et offer for andre stormakters interesser og
kontinuerlig kamp om innflytelse og dominans over de ukrainsk-befolkede
landområdene. 'Ukraina' betyr da også 'grenselandet', og svært mange ukrainere
mener nasjonens skjebne har lidd av å ligge i skjæringspunktet mellom ulike
stormakters interessesfærer. President Janukovitsj' styresett og kuvending fra
EU mot Russland tolkes av mer patriotiske ukrainere ut fra denne forståelsen av
ukrainsk historie.
I dagens Norge, i
et år hvor vi feirer 200-års jubileum for vår grunnlov, er det muligens
vanskelig å sette seg inn i hvor viktig en slik historieforståelse er for
demonstranter i dagens Ukraina. Ukraina har tross alt vært en selvstendig stat
i kun 23 år, og den 18-årige ukrainske grunnloven er på ingen måte hugget
i stein, men heller gjenstand for kontinuerlig maktkamp mellom ulike
politiske grupperinger med ulike forståelser av ukrainsk historie.